Friday, 14 July 2017

Cikgu Kampung



Ralit saya membaca naskhah karya Cikgu Shahidan Shuib. Kisah-kisah biasa, pengalaman beliau mengajar di sebuah sekolah  kampung yang kurang murid tetapi yang nyata sarat dengan ibrah. Kejayaan atau kepuasan seorang guru yang mengajar hakikatnya bukanlah terletak kepada berderetnya A, tetapi kepada usaha pelajar itu sendiri untuk membuat yang terbaik mengikut kemampuan dirinya sendiri.

Kisah yang mengajak kita berfikir dan bila membaca kisah-kisah yang ada saya sendiri terbayang zaman-zaman persekolahan saya kerana saya sendiri bersekolah di kampung. Pelbagai rencam 'peel' dan sikap pelajar yang harus dihadapi oleh cikgu setiap hari. Ada guru-guru dan sahabat yang telah dijemput pulang, hanya kenangan dan kisah-kisah lama menjadi kenangan dan ingatan.  Akhirnya bila habis sekolah rendah ada rakan sekelas saya yang memilih untuk menjadi nelayan mengikut ayah ke laut. Cabaran yang besar kepada cikgu kampung sebenarnya membangkitkan kesedaran kepada murid-murid betapa pentingnya ilmu.

Saya sendiri pernah berpengalaman menjadi Guru Sandaran Tidak Terlatih hampir setahun, akhirnya saya mengenal diri saya yang bukan  berjiwa pendidik. Berhadapan dengan anak murid yang beraneka ragam dan perangai membuatkan saya pernah menangis didalam kelas kerana tidak pandai mengawal kelas. Ini kerana saya tiada pengalaman dan diletakkan pula.mengajar di kelas hujung .Tekanannya adalah mengejar silibus dan dalam masa yang sama memastikan pelajar faham apa yand diajar. Saya mengalah dan tidak menyambun kontrak.

Tetapi apabila telah berkeluarga dan mempunyai anak sendiri akhirnya akur, tidak menjadi pendidik secara formal tidak bermakna boleh bergoyang kaki di rumah. Peranan ibu sebagai madrasah pertama anak-anak lebih berat tanggungjawabnya . Mengajar anak mengenal Allah, adab dan tatasusila. Amanah Allah yang dipertanggungjawabkan kepada ibu bapa sejak di alam roh lagi.

Mengutip ibrah dari Cikgu Kampung


Cikgu Kampung

Ralit saya membaca naskhah karya Cikgu Shahidan Shuib. Kisah-kisah biasa, pengalaman beliau mengajar di sebuah sekolah  kampung yang ku...